Langs slikken en witte stranden.

28 mei 2019 - Gatteville-le-Phare, Frankrijk

Het is dinsdag 28 mei half 11 als we achter elkaar op een smal pad langs het wad lopen. Als ik omkijk zie ik St-Vaast-la-Hougue liggen. We laten het steeds verder achter ons. Het is fris, er staat best wat wind, maar de zon schijnt. Het zou heerlijk moeten zijn om te lopen, maar wat weegt mijn rugzak zwaar....hij lijkt veel zwaarder dan de afgelopen dagen....en mijn benen willen ook niet zo erg...het is dat ik mijn ene been voor de andere zet, maar daar is alles mee gezegd....Als ik Maarten voor me zie lopen, denk ik “die loopt zo door naar Portugal”....ik sukkel er een beetje achteraan....Komt het omdat we nu al zo’n kleine 2 weken lopen en al flink wat afgelegd hebben...even een dag niet zo’n zin...m’n lijf een beetje moe of zit het meer in mijn hoofd...al zo veel gezien en zoveel ervaringen verder...

Ach wat maakt het uit waardoor. Ik kijk eens over het wad en ga mijn pas wat “versoepelen”....de zin komt wel weer. Na nog 8 km lopen kwamen we via het binnenland weer bij de kust. Een heel ander soort kust met meer rotsen en grote stenen en een prachtig blauwe zee. Het wier en wad maakten plaats voor haast witte zandstranden. Het leek of de energie weer terugkwam, vooral na wat water en een paar dropjes, zittend op een steen, uitkijkend over de zee....

Heel anders liep ik verder....het ging weer goed....en over een prachtig kustpad bereikten we Barfleur....een mooi vissersplaatsje...koffie....dat smaakte!

Nog wat rond gewandeld en het pad weer opgezocht. De laatste  km ‘s naar onze B&B, op een plek, waar verder niets is, Gatteville-Le-Phare.

In een prachtige kamer met uitzicht op een natuurgebied met daar achter de zee, zit ik te schrijven. We hoeven niet meer weg want de eigenaresse kookt vanavond voor ons....heerlijk! Kan ik in gedachten nog eens terug naar de afgelopen dagen. Schrijven totdat we gaan eten....

Als ik denk aan wat mij vooral is bijgebleven van de dagen hiervoor, is het vooral dát, wat we gezien en meegemaakt hebben rondom “Le débarquement”, zoals de Fransen de landing zo mooi noemen.

Ons bezoek aan het museum van Utah Beach. Indrukwekkend om de geschiedenis van zo dichtbij te zien. Het museum staat op de plek, waar de soldaten die met hun boten geland zijn op Utah Beach, over het strand de duinen in gerend zijn en verder....het onvoorziene tegemoet. En hoevelen hebben die duinen niet eens bereikt. Wat een angst zullen ze gehad hebben en wat een moed om via deze operatie de vrede dichter bij te brengen. Hoe anders zou de geschiedenis verlopen zijn, als zij die moed niet gehad hadden. Als zij, met gevaar voor eigen leven, niet zo gevochten hadden. En dat niet alleen op Utah Beach, op al die stranden, waar we ook gelopen hebben, landden de vaartuigen, ondersteund door oorlogsboten en vliegtuigen. Onvoorstelbaar. En dit was nog maar het begin van het oprukken van de geallieerden en het terugdrijven van de Duitsers. Al die gevechten om bruggen, sluizen en andere strategische punten....

Heel vervelend vind ik het mijn verhaal te onderbreken. Maar...het gaat zoals het gaat....we zijn net terug op onze slaapkamer na een geweldige maaltijd. Met de eigenaren en 2 fietsers uit Parijs zaten we, na eerst een aperitief, een paar uur aan tafel. Praten in het frans  en een beetje Engels. Erg leuk. Genoeg gespreksstof....Maar het is nu op....we gaan slapen. Morgen verder.

1. Henk en Ria:
    28 mei 2019
    Leuk nog net voor het slapen gaan... wat een open verhaal ... wel herkenbaar ..de ene dag is de andere niet ... het belangrijkste met wandelen ... de volgende stap 😊 nog veel wandelplezier 😘
  2. Piet & Ine:
    Zo, jullie hebben weer zoveel indrukken opgedaan hoe heb je de puf nog om alles nog op te schrijven. Jullie genieten nog steeds en zien ontzettend veel het is logies dat je af en toe een dipje hebt. Maar wat een mooie foto s en prachtige verhalen weer.
    Wij groeten jullie en nog veel mooie dagen.
  3. Maria Beernink:
    29 mei 2019
    Goedemorgen vanuit Peniche. Wat maakt het blij dat je zo geweldig kan beschrijven hoe jullie alles beleven!
    Ben even een paar dagen in de Algarve geweest en weer veel mensen ontmoet en zou zo ook alles op willen schrijven. Daarom vind ik het zo knap wat jij doet! Dank jullie!! Leef mee!! Herkenning soms! Franse muziek magnifiek! 😉🍀🇵🇹😎🏖
  4. Rian:
    29 mei 2019
    Hanny wat omschrijf je jullie tocht mooi!. Ik geniet met jullie mee.Als ik jou was zou ik er een boek van maken.
    Benieuwd wat er de komende weken nog op jullie pad komt.
    Goede reis!!
  5. Marc:
    Hoi ALS. Mooi hoor!! Veel plezier samen. X
  6. Bart en Ineke:
    Geweldig......je verhaal, de foto's.....het is net alsof we er zelf liepen ....
    en dat voelde heel gemakkelijk ( :
    Mooie hemelvaartsdag gewenst!
  7. Maarten:
    Lieve Hannie,
    Niet alleen je verhalen, ook je tocht volg ik op de voet.
  8. Hans en Yvonne:
    29 mei 2019
    Mooi alle verhalen , foto's en video's . We genieten er van en blijven jullie volgen tot het einde.
    Nog een paar fijne weken samen.
  9. M.Wolf:
    3 juni 2019
    ...het is een mooi geschreven boek dat ik lees! Complimenten...