We zijn weer op pad…

29 augustus 2022 - Biarritz, Frankrijk

Het is maandag 29 augustus, bijna 5 uur in de middag.

In een warme TGV zijn we vanuit Parijs vertrokken richting Biarritz. We hopen daar rond 8 uur aan te komen. Het is druk om ons heen. Alle stoelen zijn bezet, jong en oud. Kinderen die zichzelf vermaken met een “schermpje” of puzzelboeken. Maar ook een klein meisje dat haar ouders huilend tot wanhoop brengt en maakt dat papa en mama constant met haar in de weer zijn. Een koekje, wat drinken, boekje, speeltje….alles wordt uit de kast gehaald tot de slaap haar op schoot bij papa overmant….
Dan worden wij “verblijd” met een ringtone achter ons, de melodie van een speeldoosje in wieg of ledikantje. Het gaat maar door en door. De eigenaar slaapt met een koptelefoon op…zou dit doorgaan tot de telefoon leeg is? Gelukkig wordt hij door iets of iemand gewekt….

Een groot verschil met vanmorgen. De Thalys was maar deels bezet. Dit had alles met de staking in Nederland te maken. De trein reed niet uit Amsterdam, maar vanuit Brussel. Gelukkig hadden wij het voorzien en zijn vanmorgen via Roosendaal en Essen naar Brussel gereden.

Wat een verschil dat station in Brussel, vergeleken met Goes. Van 2 perrons naar een soort vliegtuighal met winkels, eet en drinkgelegenheden en heel, heel veel mensen.

Van Parijs, waar we overstapten, hadden we dat wel verwacht. Aangekomen op Gare du Nord op zoek naar de metro naar Montparnasse. We dachten met onze QR code uit te moeten checken. Werkte natuurlijk niet. Hadden het al een paar keer geprobeerd en ineens zagen we de andere reizigers met metrokaartjes…het was de ingang van de metro.
Nu nog kaartjes. Kwam iemand op ons af die ons zag zoeken…hulpvaardig…best wel, maar hij heeft er toch een paar euro aan verdiend. Het ging allemaal zo vlug. Hij gaf ons 2 kaartjes, maar de andere 2 zijn in zijn eigen zak gegaan….doorverkopen???
Ach, ja, 4 euro…we waren in in ieder geval snel bij de juiste metro. Het is erg, maar ik hield wel mijn telefoon en Maarten zijn pasjes in de gaten. Het kan zomaar gebeuren, dat je alles kwijt bent….

Nu dus schoenen uit, puzzeltje, beetje slapen, naar buiten kijken naar een zonnig, glooiend landschap met droge akkers. Ook hier veel geel…de uitgestrekte velden worden afgewisseld met kleine dorpsgemeenschappen van een aantal boerderijen bij elkaar. Velden met de laatste zonnebloemen.  Hier en daar een kasteeltje, een kerk en een grotere plaats met industrieterreinen. Je moet goed kijken want de trein rijdt super hard, zo’n 300 km per uur.
Zo zijn we snel door het laatste stuk van Frankrijk….

Het is wel bijzonder. We rijden, net als in de Thalys “achteruit”. Een vreemde manier om op de plaats van bestemming te komen. Wel een goede manier om te kijken waar je vandaan komt…

Toch kijken we liever vooruit en welgemoed gaan we weer aan deze nieuwe tocht beginnen. Natuurlijk denk je weer even terug aan 4 maanden geleden. De val en alles eromheen…Mijn pink is nog niet helemaal zoals het wezen moet, maar ik kan er alles mee doen.
En de andere reden van naar huis gaan, de kleine Nika….dat is Hollands welvaren, een schat van een meisje. We genieten er enorm van, net als haar papa en mama.

Beetje spannend om de rugzak weer op te doen, maar samen komt het vast wel goed. Mijn rugzak is nu wat kleiner, dus minder mee en dus lichter…stokken bij ons en een goed plan.

Vanuit Biarritz richting de Spaanse grens. De noordkust afwisselend met boemeltrein en lopen. Dit tot aan Ferrol. Dan de pelgrimstocht (Camino Inglés) naar Santiago. Onze bagage kan eventueel vervoerd worden.
Vandaar met de trein naar Porto en vliegen naar huis. Als ik het zo schrijf zijn we er zo…de uitvoering zal iets meer tijd en inspanning vergen, maar het zal vast prachtig zijn.

We nemen al jullie goede wensen en raadgevingen mee, samen met het klavertje vier en de beschermengelen.
Het gaat zeker lukken.

1. Suzanne Jansen:
    29 augustus 2022
    Wat een mooi verhaal weer. Heel veel plezier samen. X Juf Jansen;))
  2. M.Wolf:
    30 augustus 2022
    Mooie reis en leuk verhaal, liefs Maggy
  3. Rinus en Corry:
    30 augustus 2022
    Wat fijn dat het weer lukt om verder te gaan!
    Op reis er naar toe al zo veel meegemaakt en gezien en nu weer wandelen!
    Heel veel succes en plezier met het nieuwe avontuur en we gaan weer
    lekker meegenieten...
    Liefs van ons 🤩☀️😘
  4. Annet:
    30 augustus 2022
    Heerlijk dat jullie weer op pad kunnen. Geniet er van en lekker blijven schrijven, het is heerlijk om te lezen. Hannie ik reis vanuit die nu wel erg krappe rugzak met je mee.....
    Veel plezier, lieve groet van Annet
  5. Elsa:
    30 augustus 2022
    Mooi om op deze manier met jullie mee te reizen. Zo'n leuke stijl van schrijven heb je Hannie. We volgen jullie de komende 4 weken. Succes en veel genieten. Liefs, Aart en Elsa
  6. Anneke:
    30 augustus 2022
    Geweldig verhaal. Ik wens jullie heel veel wandelplezier maar wees a.u.b. voorzichtig liefs Anneke
  7. Wilma:
    30 augustus 2022
    Fijn dat jullie reis weer begonnen is, wees voorzichtig, veel plezier.
  8. Jan:
    30 augustus 2022
    Leuk! Weer op pad! Camino is prachtig. Wij vandaag thuis na fietstocht naar Bordeaux. Ook leuk. We volgen jullie. Groet
  9. Jan:
    30 augustus 2022
    Weten jullie dat er een prima flixbus rijdt van santiago naar porto. Ong 15 euro p.p.
  10. Bart en Ineke:
    30 augustus 2022
    Ah wat fijn…. we dachten maandag aan jullie…. een mooie Samentijd … en echt goede reis! Lieve groeten van ons samen.
  11. Ria:
    30 augustus 2022
    wat fijn … jullie zijn weer op pad !! én wij reizen een beetje mee. 😊
    het ga jullie goed 😘 liefs
  12. Anne en Sietse:
    30 augustus 2022
    We wensen jullie ' goede benen' en vooral mooie ervaringen op jullie tocht.
  13. Rian:
    31 augustus 2022
    Ik was verrast ,dat jullie al weer op reis zijn.;Ben benieuwd naar jullie belevenissen,dus ik reis weer met jullie mee.Goede reis en groetjes van Jules en Rian.
  14. Ineke en Piet,:
    31 augustus 2022
    Geweldig, weer van die mooie reisverhalen waar we van zullen genieten. Het ga jullie goed. En een fijne vakantie. Lieve groet
  15. Aart.:
    31 augustus 2022
    Hannie, wat verberg jij onvermoede schatten. Er is een schrijfster aan je verloren gegaan. Maar daarvoor is het zeker nog niet te laat.
    We gaan jou en Maarten volgen. Vanaf het prille begin tot aan het bittere eind. Daarbij hopen we uiteraard op een beter verloop dan de laatste keer. Succes!
  16. Ben Sorgedrager:
    1 september 2022
    Hoi, vanuit een droog maar nu regenachtig merville!! Het ruikt hier lekker na al die droogte… maar morgen moet het toch maar weer zonnig zijn…. Tja! Hopelijk bij jullie goed wandelweer! Houd elkaar in de gaten dan komt t goed! Geniet er van!! Liefs Jeanne en Ben
  17. Marianne Kamphuis:
    2 september 2022
    Wat fijn dat jullie weer op pad zijn! We wensen jullie een heel mooie reis en hopen dat jullie enorm gaan genieten. Schrijf al je indrukken maar op, dan genieten wij ook mee. Veel succes én plezier met de wandeling.
  18. Marja en Wil:
    2 september 2022
    Zo fijn dat jullie weer op reis kunnen en weer nieuwe avonturen kunnen beleven waarvan wij ook mogen meegenieten. Veel plezier en liefs van ons.
  19. Mirjam:
    Lieve pap en mam,

De 'reis' is weer begonnen, wat schrijf je dat weer prachtig mam. Ik zei net tegen Marc: "Ik ga nog even lezen..". "In een boek?", vroeg hij.
    Nou, zo kun je het eigenijk wel noemen. Een boek over een reis die steeds weer een vervolg krijgt en waarbij je na ieder 'hoofstuk' al weer benieuwd bent naar het volgende..

Een hele fijne tijd samen.
    Veel liefs van Mirjam.
  20. Anne en Sietse: