70 jaar en dan….

22 september 2021 - Pornic, Frankrijk

Vanmorgen wakker geworden in Tharon Plage en het eerste wat in mijn gedachten schoot, was: zou het vandaag nu ik 70 ben heel anders zijn vergeleken met gisteren toen ik nog 69 was. Zou mijn rugzak nu zwaarder wegen? Zouden mijn benen minder sterk zijn? Zou ik het nu gaan merken?
In ieder geval fit opgestaan en na een verjaardagsknuffel aan het ontbijt.

Daar wachtte de eerste verrassing, een heerlijk ontbijt met op tafel een slinger met “joyeux anniversaire”. Beter kun je niet beginnen. Als tweede verrassing vandaag een stevige wandeltocht van goed 20 km…..te doen als 70 jarige…?
Als het net zo’n mooie tocht wordt als gisteren komt het wel goed. Hoe was het dan gisteren?

In Mindin, aan de andere kant van de Loire, zijn we afgezet door de taxi. Onze wandeling ging beginnen, richting Saint-Brevin-les-Pins. Leuk om St. Nazaire vanaf deze kant te zien liggen. We liepen wisselend over het strand en over het kustpad langs mooie natuurgebieden en prachtige stranden, heel breed. De ruimte voor strandzeilers, die volop bezig waren. Van het strand de dennenbossen in. Het zonnetje scheen volop, dus heerlijk in de schaduw. Ergens in deze buurt hebben we een keer gekampeerd met de kinders. Ga thuis kijken waar dit precies was.
Toen we het strand weer opgingen zagen we weer heel veel van die vissershuisjes op palen. Specifiek voor deze streek. Omdat we geen haast hadden hebben we af en toe op een bankje zitten genieten van het uitzicht. Wat is het dan toch heerlijk. Lopen en de hele dag maar zien hoe het gaat, wat er op je pad komt en gewoon genieten van wat je tegen komt….

Ons hotelletje in Tharon Plage lag aan de boulevard met zicht op zee. Wat wil je nog meer? Geluid van de branding in je kamer. Over ontspanning gesproken. Zo wilden we de nacht wel in. Raam wijd open en genieten.

Daar in Tharon Plage begon dus de dag van vandaag.
Het werd een prachtige tocht onder een staalblauwe lucht, helemaal langs de kust. We waren  vroeg vertrokken, omdat we wisten dat het ver was en het warm werd. En dat was maar goed ook, want het was zo. Soms liepen we op het strand, maar merendeels over het kustpad. Dit omdat het een kust is met rotsen. Rotsen zwartgekleurd, een heel ander soort kust dus dan die we tot nu toe gezien hebben en bijzondere natuur.
Opvallend was dat we heel veel mensen zagen die, nu het eb was, schelpdieren gingen rapen tussen de stenen. Constant liepen er mensen met emmertjes, stokken en messen de rotsen op.  Je hoorde ook duidelijk het gekras over de stenen. Ze scharrelden een lekker maaltje bij elkaar.

We volgden alle uitlopers van de kust in zee en bij Pointe de Saint-Gildas (een soort Kaap) veranderde onze looprichting meer naar zuid. Het werd ook rotsachtiger en grotere hoogteverschillen. We moesten veel klimmen en dalen. Grote rotspartijen met er tussenin paradijselijke strandjes. Ik dacht wel even “die mensen liggen lekker te liggen en wij dan, ploeteren met een rugzak op…”

Heel blij waren we toen Sainte-Marie (vlakbij Pornic) inliepen. De plek van onze overnachting snel gevonden. Onze rugzak kon af! We kregen de sleutel van onze kamer, openden de deur en ik zag het meteen. Een slinger van de kinderen en kleinkinderen. Een slinger met allemaal wensen, tekeningetjes, foto’s, van alles. Geweldig! Tranen over mijn wangen…. Én een fles champagne met 2 glazen. De vermoeidheid was weg. Andere emoties speelden nu. Dit had ik niet verwacht. Ik was er heel blij mee. Daar kan geen ander cadeau tegen op.

Jullie zullen begrijpen dat de rest van de avond genieten is geweest. Alle berichtjes, telefoontjes, alle appjes, al jullie felicitaties. Ik ben echt jarig geweest. En een feest gaat er nog komen, hoor!

1. Wilma:
    Nogmaals HARTELIJK GEFELICITEERD.
  2. Ben Slingenberg:
    Hoi Hannie ,
    Gefeliciteerd met je 70 e verjaardag! Leuk om je verslag te lezen, alleen jammer dat er nog geen foto van een 70 jarige te zien is.
    Maar…ineens realiseerde ik me dat ik die foto al had😃
    Op een foto van de veertigste verjaardag van ons aller vriendin Cobi is een oudere mevrouw te zien in een beeldig mantelpakje. Zo ziet dus een 70 jarige mevrouw eruit👍 Ik hoef er alleen maar een rugzak op te fotoshoppen en ik zie je wandelen😂
    Lieve groet.
  3. Jasper:
    22 september 2021
    Leuk om het ook nog even te lezen.

Nogmaals van harte!

xx
  4. Ria:
    23 september 2021
    prachtig én hoe ontspannen word je zeventig … mét het gevoel .. ‘je bent nooit te oud om jong te zijn’ 👵
    dus de rugzak weer op vandaag en genieten … liefs 😘
  5. Ria:
    23 september 2021
    prachtig én hoe ontspannen word je 70 … mét het gevoel …’je bent nooit te oud om jong te zijn’ 👵
    dus de rugzak vandaag weer op (iets zwaarder met de slinger) én genieten ..liefs 😘
  6. Jan:
    23 september 2021
    Ook van harte gefeliciteerd van ons uit portugal!
  7. M.Wolf:
    23 september 2021
    Nog van harte Hannie,fijn om te lezen dat jullie genieten. Je kunt zo een boek uitgeven,net als Raynor Winn met Het Zoutpad. Gelukkig is jullie thema opgewekter.
    Veel plezier!
    Lieve groet Maggy
  8. Anja:
    23 september 2021
    Nog van harte gefeliciteerd Hannie.
    Wat een verassing was dat van de kinderen.
    Heerlijk genieten nog van de verdere tocht.
    Groetjes Anja en Peter.
  9. Adri van Oosten:
    Gefeliciteerd! Adri
  10. Marcel Maas:
    23 september 2021
    Nog hartelijk gefeliciteerd, Hannie, met het bereiken van deze memorabele leeftijd.
    Best wel een mijlpaal, lijkt me.
    Groet, Marcel.
  11. Rian:
    23 september 2021
    Hanny nog hartelijk gefeliciteerd!
    En voelt het anders,die 7?Nog een paar weken en dan weet ik het ook.
    Een goede reis verder.
    Groetjes Jules en Rian.
  12. Bart Bouwmeester:
    Lieve Hannie,
    Nogmaals van harte gefeliciteerd
    Een verjaardag om nooit te vergeten
  13. Dick van der Weel:
    24 september 2021
    Ik geniet van jullie reisverslag, kan daardoor jullie tocht aardig volgen.
  14. Anne en Sietse:
    25 september 2021
  15. Piet & Ine:
    26 september 2021
    Hallo Hannie & Maarten, wat een te gekke verjaardag, en deze is zeker om nooit te vergeten!
    Zo met jullie tweetjes maar toch met jullie Fam dichtbij. Heerlijk met tekeningen en slingers van de kleinkinderen.
  16. Mirjam:
    28 september 2021
    En wat was het fijn om jou te verrassen op deze bijzondere dag en om je weer even te zien en horen..