Weer op pad….

10 september 2021 - Avranches, Frankrijk

Hallo allemaal.

Jullie zien het goed. We zijn weer op pad. De rugzak is weer ingepakt en vandaag al gevoeld hoe zwaar hij ook al weer is.

Het is vrijdag 10 september, 1 uur, en we zitten heerlijk in Caen op een bankje aan het water. Het geroezemoes van stemmen, auto’s, getingel van een tram op de achtergrond. De drukte rond het station achter ons gelaten. Zoals rond elk station in een grotere stad een smeltkroes van culturen.

Het wachten is op de bus die ons van hier naar Avranches zal brengen. Het startpunt van ons nieuwe “avontuur”.

Hoe is het om weer te gaan lopen? Het heeft best lang geduurd voor we de beslissing om naar Frankrijk af te reizen hadden genomen. We stelden het steeds weer uit.

De Corona heeft, zoals we voelen, nog steeds invloed op hoe je je voelt en hoe je je gedraagt. Maar, de wandelschoenen stonden te springen in de kast. Ze wilden verder naar Portugal….En nu we hier zijn voelt het goed. Mondkapje bij de hand en de CoronaCheck app onder handbereik. Bij elk terras en restaurant wordt hij consequent gecontroleerd. Geeft een “veilig” gevoel.

Het weggaan van huis was niet zo gemakkelijk. Iedereen weer achterlaten. De kinderen, maar ook de kleinkinderen die heel goed aanvoelen dat dit weer een bijzondere vakantie is en we best lang weg zijn. Met mooie, lieve reiswensen van de kinderen en leuke “frutsels” aan onze rugzak nemen we ze zeker mee.

Wie we ook meenemen is Ria, onze schoonzus uit Portugal. Woensdag tijdens het inpakken kregen we het nare bericht dat ze overleden was. Na 5 maanden ziekenhuis toch heel plotseling. We wilden al stoppen met inpakken en onze tocht cancellen. Maar Arnold, haar zoon, weerhield ons hiervan. Mijn moeder zou gewild hebben dat jullie gewoon gingen lopen. Ze genoot altijd van jullie tocht en verhalen. Plus er moest nog zoveel geregeld worden….Maar, toch. Echt fijn is het niet om zo te vertrekken. Gelukkig hebben we via de mobiel contact met Arnold en Gerald en kunnen we ze ondersteunen.

En zo vertrokken we donderdag 9 september 10 uur uit Goes met de auto. Via de kustroute door België en Frankrijk, langs alle plaatsen waar we geweest waren. Erg leuk om zo weer als vanzelf in de sfeer te komen. Ik merkte het al toen ik Calais intoetste op de Tom Tom. Het hielp om ook écht aan de reis te gaan beginnen. We hadden alle tijd, dus heerlijk in Wimereux op de boulevard in het zonnetje geluncht. Om half 6 reden we Honfleur binnen en hoefden niet te zoeken naar de B&B. Een inmiddels vertrouwd adres en dito eigenaar. Voelde als een soort “thuis komen”.

Honfleur in. Het was erg druk. Veel toeristen,  begrijpelijk want het is een prachtig plekje.
Iedereen loopt door dezelfde straatjes te “sloffen”. Als je het stadje dan een beetje kent, durf je ook andere straatjes te nemen om ergens te komen en loop je dus samen te genieten van de kleine straatjes, de vakwerkhuizen, de sfeer van dit havenplaatsje.

Bij de B&B kunnen we de auto met een gerust hart achterlaten. Dus vandaag de verdere reis naar Avranches.

En dan wacht een nieuwe omgeving. Wat zal het ons weer brengen?

1. Jan:
    10 september 2021
    Hoi! Heel mooie wandeling gewenst. Geniet ervan! Ga 22 sept zelf met broer van porto naar compostella lopen. Maar eerst jullie! Groet
  2. Joyce:
    Wat fijn om weer om pad te zijn…. Genieten, en cultuur snuiven !!! Enjoy
  3. Wilma:
    10 september 2021
    Fijn dat jullie weer op pad zijn, veel plezier
  4. Suzanne Jansen:
    10 september 2021
    Bedankt voor weer een schitterend verhaal. Ik kijk al uit naar het volgende. Goede reis! Veel liefs. X
  5. Annet:
    11 september 2021
    Wat een mooi verhaal. Wij zitten nu zelf in Potugal in de Algarve in het plaatsje Luz, heerlijk te genieten van de zon. Hannie en Maarten, geniet samen van jullie mooie reis, van alle kleine dingen. Hannie ga je nog mooie tekeningen maken?
    Liefs Annet
  6. Bart Bouwmeester:
    11 september 2021
    Wat fantastisch dat jullie het wandelen weer voortzetten. Wat zullen jullie er weer van gaan genieten om te ontdekken wat de omgeving je gaat bieden en wat het lichaam aankan. We lezen juist het boek: Het zoutpad van Raynor Winn die haar verhaal vertelt over haar wandeltocht met haar man Moth over het eeuwenoude South West Coast Path. Een tocht van duizend kilometer door het oeroude landschap langs de zuidkust van Engeland. Het is een verhaal over het omgaan met verdriet, de helende kracht van de natuur en de herontdekking van de ware betekenis van het leven. De moeite waard om een keer te lezen. Nu voor jullie het allerbeste en hopend op een mooi nazomerweer. Veel liefde en geluk. Bart en Ineke
  7. Fenne💘💘 (12):
    11 september 2021
    Lieve pap en mam , opa en oma, we gaan jullie verhalen met zn allen lezen. De meiden vinden t ook erg leuk om jullie te volgen.
    Dikke knuffel van ons
  8. Marja en Wil:
    11 september 2021
    Super dat jullie weer op pad zijn.
    Een fantastische tijd toegewenst met veel wandelplezier en met mooie herinneringen maken!!!
    Liefs van Marja en Wil
  9. Anne en Sietse:
    Bonjour Hannie et Maarten,
    magnifique dat jullie weer verder gaan met jullie pad. We zullen jullie volgen en onze best doen voor een bijpassende soundtrack, happy trails, Anne en Sietse https://www.youtube.com/watch?v=bpx5a5gj3O4
  10. Marcel Maas:
    11 september 2021
    Goed om te lezen dat jullie de draad weer oppakken. Ik heb met veel plezier en belangstelling de vorige reisverslagen gelezen en ben benieuwd naar de verhalen en beelden van deze reis. Veel plezier met elkaar en met anderen, Marcel.
  11. Piet & Ine:
    Hallo Maarten en Hannie,
    wat leuk dat jullie weer onderweg zijn. Het is toch altijd weer spannend om weer te vertrekken!!
    Wij zouden nu in Polen zitten maar wegens omstandigheden kunnen wij niet naar onze kinderen en kleinkinderen.
    Wij gaan jullie zeker volgen. Lieve groetjes Piet en Ineke
  12. Cobi:
    Mooi om weer te lezen. Geniet er van. Het ga jullie goed. Lieve groet, Cobi
  13. Rian:
    12 september 2021
    Wat leuk dat jullie weer verder met jullie voettocht gaan.Ik kijk uit naar jullie verhalen.
    Een heel goede reis! Groetjes van Jules en Rian
  14. Ben Sorgedrager:
    Hoi lieve luitjes!
    Net terug van 3 weken uitwaaien, wolken en zon, een buitje, fietsen naar de boulangerie, mondkapje op, en ook weer af, maar gewoon genoten van het Normandische land! Goed dat jullie weer de zin hebben gevonden om weer op pad te gaan! Je zult ons dit keer niet zien in ons regentenue...
    Hoop dat jullie net zoals ons, een prima loopvakantie krijgen met overwegend heerlijk
    Geniet er samen van, lief ons
  15. Rinus en Corry:
    Goede morgen Hannie en Maarten,
    Geweldig dat jullie je reis weer hervatten! Zo leuk om jullie te volgen en benieuwd wat jullie gaan zien en beleven...
    Heel veel wandelplezier en geniet van al het moois en leuke ervaringen!
    Wij genieten mee!
    Liefs Rinus en Corry
  16. Kees en Marianne:
    13 september 2021
    Sportief hoor en de eerste stappen zijn gezet. Veel wandelplezier en geniet ervan.
  17. Jobje Kamperman:
    13 september 2021
    Eindelijk weer op onderweg, nu Bretagne in, zwaar op je rug, stap voor stap wennen aan de nieuwe tocht. We wensen jullie weer de meest fantastische wolkenluchten en vergezichten, maar ook details genoeg onderweg om voor stil te staan. We genieten mee! Liefs!
  18. Mirjam:
    14 september 2021
    Lieve pap en mam,

Wat fijn dat jullie ons weer mee gaan nemen op reis, letterlijk en figuurkijk. We zullen jullie wel missen maar wensen jullie ook een hele mooie, fijne, ontspannen tijd (reis) samen.

Dikke knuffel van ons allemaal.
    xxx