Hoe reizen weer een nieuwe herinnering geeft…

22 september 2022 - Porto, Portugal

Hoe snel kun je weer op een andere plaats zijn?

Vanmorgen nog in Santiago, nu in Porto. Van Spanje in Portugal. Niet voor te stellen dat we vanmorgen nog door de smalle straatjes liepen, dat we toch nog een keer in de kathedraal geweest zijn en nog hebben staan mijmeren op het zo belangrijke plein voor de kathedraal. Dé plek voor de pelgrims, vandaag ook weer. Hoewel het nu ook erg druk was met toeristen. De groepen die achter een parapluutje aanliepen, dat omhoog gehouden werd door de reisleidster, waren er vele….en voor te stellen, want het is een prachtige stad om te bezoeken.

Vanmorgen een beetje afscheid genomen van een toch wel heel bijzondere plek.
We zijn blij dat we er geweest zijn.

En dan nu Porto. Eind van de middag met de bus aangekomen en met de rugzak weer op, op zoek naar ons hotel. Dachten we even dat in Porto alles vlak zou zijn, de weg naar onze slaapplek ging weer flink omhoog….
En…een prachtige slaapplek, een klein, “oud” hotel. Een prima plek.

Wel weer even wennen aan de taal, van Frans, naar Spaans en nu weer Portugees.
Vanavond met eten in een oude wijk van Porto wel weer even Frans gepraat met een man van 83 uit Versailles, die de trein pakt voor een paar weken en zomaar ergens naar toe reist. Hij vertelde dat zijn vrouw 15 jaar geleden overleden was en dit is nu zijn leven…er op uit trekken, overal heen. In ons gevoel zijn eigen Camino….

Wij blijven morgen nog in Porto om de stad wat te verkennen.

Vrijdag vliegen we terug naar huis, als alles meezit. We kunnen niet naar Schiphol vliegen met Transavia, omdat deze vlucht in Amsterdam gecanceld is en dus hier niet aankomt om ons mee terug te nemen. Transavia heeft de vlucht overgegeven aan een Baltische vliegmaatschappij en hoopt dat we zonder  problemen in Amsterdam komen.
Zal vast lukken…

We kijken er naar uit weer naar huis te gaan. We hebben hele fijne weken gehad met heel veel ervaringen. Steden bezoeken, met de trein door de natuur, langs de prachtige noordkust van Spanje, langs de zee en door bossen en de bergen, mensen ontmoeten, de Camino lopen….zo veel om van na te genieten.

We zijn heel blij dat we dit samen weer hebben kunnen doen. Als ik soms toch nog wat angst voelde, vooral bij afdalingen, is een sterke, bemoedigende hand dat wat je nodig hebt….

Thuis weer genieten van de kinderen en de kleinkinderen, die we, ondanks het contact in deze weken, wel gemist hebben. Ze weer zien en een knuffel kunnen geven…

Jullie allemaal bedankt voor het met ons mee reizen. Dat we wat we meemaakten met jullie konden delen en jullie zo dit deel van onze tocht mee beleefden.

We hopen dat de tocht in Portugal een vervolg krijgt….

Voor nu, nogmaals bedankt en hele lieve groetjes van ons.

1. M.Wolf:
    22 september 2022
    Bedankt voor jullie mooie verhalen en belevenissen! Hopelijk hebben jullie een goede terugreis en kunnen jullie nog even genieten van Porto.
  2. Heleen:
    Wat een belevenissen, wat een ervaringen! Mooi! Fijn dat we via je blog mee konden reizen. Geniet nog lekker na en .... natuurlijk van harte gefeliciteerd Hannie! 🥳🥳🥳🥳🥳🥳
  3. Rinus en Corry:
    22 september 2022
    Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt, alles prima verlopen en dan nu je verjaardag vieren in Porto!
    Proficiat en een hele gezellige dag en nog veel mooie, gezonde reisjaren erbij....
    Genieten daar en alvast een goede reis terug naar huis!
    Bedankt en fijn dat we deze mooie reis met jullie mee mochten beleven en tot gauw.
    Liefs van ons x🥳🍰🎊🍾🥂😍😘x
  4. Wilma:
    22 september 2022
    Lieve Hannie, allereerst HARTELIJK GEFELICITEERD met je verjaardag. Plezierige dag samen met Maarten in Porto. We hebben weer genoten van al jullie reisverslagen. Geniet nog in Porto en we wensen jullie een goede terugreis en tot gauw.
  5. Jan:
    Gefeliciteerd, er zijn slechtere plekken om je verjaardag te vieren!
  6. Anneke:
    22 september 2022
    Hannie gefeliciteerd met je verjaardag en dat je zonder vallen de tocht hebt gemaakt. Ik hoop dat de terugtocht ook zonder problemen gaat verlopen. Ik wens jullie nog een fijne dag in Porto en wel thuis.
  7. Bart en Ineke:
    Ook van ons heel hartelijk gefeliciteerd!
    En veel dank voor alle mooie verhalen, we reisden met jullie mee….. heel fijn!
    Lieve groeten en kom maar weer veilig thuis!
  8. Annet:
    22 september 2022
    Dank je wel voor de mooie verhalen. Ik stap die krappe rugzak uit om mijn benen te strekken en heerlijk na te genieten.
    Het was een mooie reis met een goede afloop.
    Een goede reis naar huis en straks lekker jullie kinderen en kleinkinderen een dikke knuffel geven...
    Liefs Annet
  9. Joyce:
    22 september 2022
    Van Harte Gefeliciteerd ! Wat een indrukwekkend reisverslag , Genieten , om dat op deze manier mee te mogen beleven ! Een voorspoedige thuis reis gewenst…..
  10. Ineke en Piet,:
    Hanny en Maarten, het gaat toch weer snel voorbij met jullie prachtige reis. 🍾
    Alles goed verlopen en ook weer veel genoten. Proficiat.💪
    En van harte gefeliciteerd met je verjaardag Hanny ook Maarten v harte 🍺🍺 🎂
  11. Anne en Sietse:
    26 september 2022
  12. Rian:
    28 september 2022
    Hanny ik heb weer genoten van je mooie verhalen en zodoende een beetje met jullie meegereisd.Het zal wel weer wennen zijn om in Goes de draad op te pakken. Jullie kunnen op iets moois terugkijken. Groetjes van Jules en Rian
  13. Janita van der Zaag:
    3 oktober 2022
    Hallo Hannie en Maarten,
    Jullie reisverslagen gelezen en ik begrijp dat jullie veel gezien en gehoord hebben. Een hele onderneming. Gelukkig is alles goed gegaan met het lopen.
    Hier ook alles goed met het buurtje en er zijn geen vervelende dingen gebeurd.
    Een hele goede terugreis gewenst en als jullie weer thuis zijn gaan wij drie dagen fietsen in de Bommelerwaard.