Terug naar de kust….

2 september 2023 - Gafanha da Boa Hora, Portugal

Donderdag 31 augustus.

We waren vroeg wakker, dus vroeg aan het ontbijt, de tas weer ingepakt en richting het station.

Bijzonder dat je in een stad zo snel (na 1 middag) de weg al weet te vinden.

Vandaag het laatste stuk smalspoor.
Gisteren waren we flink op hoogte geklommen met de trein en ook nu weer mooie vergezichten, prachtig groene bossen en steile rotsachtige wanden naast ons. Blijft een mooie ervaring zo’n trein.

De trein bracht ons in Aviero, een hele grote plaats, met ook hier oud en nieuw naast elkaar qua bouwstijl.
De trein stopte in een groot, modern station, naast de snelle intercity. Een wereld van verschil met de trein waar we uitstapten. En wat de denken van de stationnetjes waar we geweest zijn….

Na een kopje koffie bij een supermarkt op zoek naar de busterminal. We vervolgen de reis met een bus naar de kust, naar een klein plaatsje Costa Nova.

Al snel waren we er, onze spullen in de B&B gebracht, sandalen aan en naar het strand gelopen.
Daar hebben we in een strandtent op een duin de rest van de middag doorgebracht. Voeten in het zand, genieten van de zon, de zee, de branding, muziekje, drankje, strandgeluiden en verder niets…..heerlijk!

Plan was om die avond tapas te gaan eten en dat is prima gelukt.

Tegenover onze B&B zit een mooie delicatessenwinkel, waar ook tafeltjes met stoelen buiten staan.
In de winkel rekken met wijnen. Er hingen hammen, er lagen allerlei worsten en kazen. Ze verkochten ook honing en olijven. Het zag er prachtig uit en wat bleek: nog maar 4 weken open. De eigenaar en zijn vrouw waren van harte bereid een plank met allerlei hapjes van ham en kaas voor ons te maken. Heerlijk glaasje wijn en een schaaltje bijzonder brood erbij maakte het compleet. We waren de enige bezoekers, dus werden in de watten gelegd. Hij kwam uit Frankrijk, zij uit Portugal en ze durfden deze stap te nemen. We complimenteerden ze en tijdens het met elkaar praten raakte de eigenaresse ontroerd door de aandacht en de complimenten. Het is natuurlijk ook heel wat om zo iets te beginnen en te moeten afwachten of de bezoekers je kunnen vinden.

Wij hebben in ieder geval genoten van de delicatessen. We kregen de restjes mee voor onderweg en het staartje wijn om die avond nog op te drinken. Erg lief.

Na goede wensen over en weer hebben we afscheid genomen….

Een mooi slot van een heerlijke dag.

Vrijdag 1 september.

Een mistig begin van de dag.

Ons klaargemaakt voor de wandeling. Ruim 10 kilometer naar onze volgende slaapplek, een camping in Vagueira. Daar wacht ons een “glamping” tent, zoals dat tegenwoordig heet, voor twee nachten.

De tocht ging over plankieren en een mooi aangelegd pad. Waar we over plankieren langs het strand konden lopen, deden we dat. Anders de weg net achter het strand. Mooi dat we hier liepen, want in de duinen stonden twee prachtige kerken. De grootste, ronde, was heel mooi licht met prachtige ramen met voorstellingen. Een kaarsje aangestoken….

Bij een strandtent kopje koffie en de weg vervolgd. Verder richting een lagune, evenwijdig aan de kust.

We zagen allemaal mooie bruine huisjes staan. Waar waren die voor? Maarten vroeg het aan iemand en diegene vertelde dat het huisjes voor de vissers waren. Ze konden zich daar verkleden en hun werkspullen neerleggen. Hijzelf was oestervisser en raadde ons aan om vlakbij die huisjes een visje te gaan eten.

Geweldig. De visjes waren vers gevangen, werden schoongemaakt en gebakken of gegrild op de barbecue.
Dat lustten we wel.
Aardappels werden geschild om te koken of om friet te bakken. Overal gebeurde wat.
We schoven aan bij andere mensen die al lekker zaten te eten.
Het werd een hele maaltijd. Gegrilde sardines, gekookte aardappelen, een salade en brood. Smaakte heerlijk.

Wat een verrassing, dit zo onverwacht op ons pad….

We vervolgden onze route helemaal langs de lagune naar Vagueira.
Nog een stukje lopen en we bereikten de camping.

Helemaal aan het eind, aan de rand was het tenten veld. Toen we het “tentenkamp” naderden zagen we het al. Niets glamping, gewoon grote en kleine “de Waard” tenten. En jullie raden het vast al. Wij hadden een kleine….dat wordt kruipen….én samen met 1 stoel….gelukkig wel een matras voor twee….

Hoe dit campingleven verder gaat komt in het volgende verhaal…..