Weer op weg....

17 mei 2019 - Courseulles-sur-Mer, Frankrijk

Het is inmiddels vrijdag 17 mei en 2 wandeldagen verder. Benen en schouders die best nog moeten wennen aan het lopen en de last.

We zijn in Courseulles-sur-Mer, zoals de naam zegt, aan de zee. De hele dag hebben we langs de zee of op een promenade langs de zee gelopen.

Heerlijk was het om de zee te horen en het strand te ruiken, hoewel....het wier kon behoorlijk stinken. Het strand was ermee bezaaid en omdat het wat kwelderachtig was, was de promenade een beter alternatief.

We kunnen nu al goed merken dat we op de landingsstranden van 6 juni 1944 zijn. Veel gedenktekens en veel vlaggen, vooral voor de Canadezen. We zijn langs Sword Beach gelopen en zijn nu op Juno Beach. We merken wel dat de geschiedenis nu al gaat leven. Je kijkt heel anders naar het strand, als je je realiseert wat zich hier afgespeeld heeft.

Maar....tussen Goes en onze bestemming nu zitten een aantal dagen.

Wat was het vreemd om woensdag 15 mei in de auto te stappen. “Gewone” kleren aan en geen “loop” kleren. Rugzak gewoon achterin. En gaan...hoewel...we zijn 2 keer teruggereden. De eerste keer, omdat ik geen bril had voor het autorijden, de tweede keer voor mijn rijbewijs. Gelukkig konden we er om lachen....

De reis richting Honfleur verliep voorspoedig. Honfleur, een plek waar we de auto bij de B&B vier weken konden laten staan. Stukje lopen van Le Havre naar Honfleur doen we aan het eind van onze tocht. We willen wel nog stukje spektakel door over de Pont Normandie te lopen.

In Honfleur een bijzondere slaapplek in een oud familiehuis ( 150 jaar oud). Ik schat dat de eigenaar en zijn vader van 90 samen ook niet ver van die 150 jaar af zitten....maar ze verzorgden ons prima. We gingen echt terug in de tijd...een spullen dat er stonden....tjokvol.

Honfleur nog even ingegaan voor biertje en hapje eten. Als extraatje werden we nog onthaald door een hoempa hoempa band. Altijd gezellig....

Goed bekijken doen we Honfleur op de terugweg. Blijven we dagje extra bij de heren.

Donderdag 16 mei werd ik na een heerlijke nacht in een hemelbed al om half 7 wakker.

Was het door de zon die al op was? Was het door al die spullen in onze kamer? Kroonluchter boven mijn hoofd, tante Betje die mij geamuseerd aankeek en nog veel meer schilderijen. Waren het de hertenkoppen op de schoorsteenmantel? Was het de spanning om weer met de rugzak op pad te gaan? Of was ik gewoon uitgeslapen?

Tijd genoeg om te ontbijten en op pad te gaan. Stukje met de bus en vervolgens stuk lopen richting Ouistreham, langs Canal de Caen à la Mer. Een onverhard pad omgeven door bermen met een bloemenpracht van fluitenkruid, boterbloemen, koekoeksbloemen en nog veel meer.

Hoogtepunt aan dat kanaal was de Pegasus Bridge, een belangrijk strategisch punt, en natuurlijk Café Gondrée, ons bekend van de “voetsporen” van Philip Freriks. De eigenaar van het café had tijdens de bezetting heel veel flessen champagne in de grond verstopt. Bij de bevrijding haalde hij ze tevoorschijn om te drinken met de Engelsen. De engelse “helden”, die nog in leven zijn, komen nog ieder jaar terug. Inmiddels runt nu de dochter van de eigenaar, ook al aardig op leeftijd, het café, een beroemde trekpleister.

Gastvrij werden we in Ouistreham welkom geheten bij onze B&B. Mensen met een verhaal. De eigenaresse was sinds een aantal jaar getrouwd met iemand uit Kongo. De opbrengst van de B&B wordt allemaal besteed voor de bouw van een school in Kongo. Erg mooi.

Vanmorgen zijn we hier weer vertrokken, na een ontbijt bij de vrouw des huizes aan tafel. Ons Frans werd meteen goed op de proef gesteld. Zij praatte niet veel Engels, dus we kwamen er goed in.

We vertrokken pas om 11 uur, want ze heeft ons nog geholpen slaapplekken te zoeken in het Hemelvaartsweekend en met Pinksteren. Het is erg moeilijk. We zijn wel stapje verder, maar of we altijd een bed hebben.....

Voor vannacht in ieder geval wel. En het is de hoogste tijd te gaan slapen.

1. Maria Beernink:
    18 mei 2019
    Wat mooi om te lezen, veel herinneringen aan Honfleur voor mij in 1975. Samen met Gerald op de foto op een brug?
    Ook een mooie tijd voor bloemenpracht in mei.
    Hier in Peniche bloeien nu de poppies! Fijn de zee te horen dat
    Blijft verwonderen. Op naar het volgende verslag! Merci.
  2. Ben Sorgedrager:
    Hoi stappers...
    Leuk ,begin’ verhaal, dat smaakt naar meer!
    Gelukkig hebben jullie dat ook, nog even terugrijden, ben wat vergeten....
    We volgen jullie op de voet, en zijn erg benieuwd hoe jullie alles ervaren in het mooie Normandie!
    En wie weet zien we elkaar ergens nog?
    Liefs Jeanne en Ben
  3. Anne en Sietse:
  4. Henk en Ria:
    18 mei 2019
    De eerste 🥾🥾 zijn gezet én er zullen er nog veel volgen .
    Fijn om te lezen dat het weer goed gaat en wij zo weer mee genomen worden in jullie ‘verhaal’ 😊
  5. Piet & Ine:
    18 mei 2019
    Hoi Luitjes, het klinkt goed, het weer zit gelukkig nog steeds mee.! Nog geen onverwachtse plensbuien gehad, maar volop genieten van de omgeving. We lezen het met plezier.
    Lieve groetjes Piet en Ine
  6. Bart en Ineke:
    Dag Hannie en Maarten,
    Wat fijn om jullie verhaal te lezen en in gedachten mee te stappen daar....wij waren er ook al een paar keer eerder.......de geschiedenis, het landschap........mooi, mooi!
    Goed en vooral leuk om Bart even te appen vanmorgen........( :
    Mooie wandeldag vandaag en alle dagen!
  7. Rinus en Corry:
    Hee Hannie en Maarten,
    Wat heerlijk om zo mee te mogen met jullie avonturen!
    Heel herkenbaar ook, het nog even terug om wat op te halen, ha ha.... Leuk te lezen over de plaatsen waar we ook geweest zijn, zo’n bijzondere geschiedenis!
    Geniet van de prachtige natuur! Liefs xx
  8. M.Wolf:
    Hoi Hannie en Maarten,
    heel veel plezier op jullie reis, de eerste verhalen en beelden zijn al veelbelovend. Jullie lopen langs enkele herinneringen van ons, dus zijn we zeer betrokken bij wat jullie zien en meemaken.
    We zitten op dit moment aan de Deense oostkust van Jylland, nabij Ebeltoft. We blijven jullie volgen, succes met jullie reis.
    Hartelijke groeten,
  9. Mirjam:
    20 mei 2019
    Lieve papa en mama,

Daar gingen jullie vorige week.. Ik mocht er samen met Louk weer getuige van zijn hoe jullie reis begon. Net als de vorige keer met veel lol, want jullie hadden al weer van alles meegemaakt ;)..
    Inmiddels bijna een week verder en jullie hebben al weer heel wat gezien. Wat fijn en leuk om jullie weer te kunnen volgen.
    Lieve pap en mam, een hele fijne reis verder, wij reizen in gedachten met jullie mee.

Dikke knuffel van ons allemaal.
  10. Jobje Kamperman:
    21 mei 2019
    Hallo wandelaars! Honfleur. . Nog altijd op ons verlanglijstje, leuk ook die hoempaband, geeft al gezellig sfeertje! En de bermen zijn in deze tijd betoverend mooi, zo genieten! Ook van het ruisen van de zee, verveelt niet snel. Benieuwd naar het vervolg, zeker naar jullie ervaringen over de herdenkingen van de oorlog, genoeg om over na te denken. We volgen jullie stappen! Groeten uit het Goese!!